fredag den 20. april 2012

Ikke for enhver pris..

Som mange af jer trofaste læsere ved, så er min store drøm, at blive optaget på jordemoderstudiet i Ålborg. Det er det stadig. Sommerfuglene i maven er der især ikke blevet færre af, siden ansøgningen er sendt! 


Til gengæld har det også sat en masse tanker igang om fremtiden og 2 børn kombineret med studie i Ålborg. 
Vi har absolut ingen intentioner om at flytte til Ålborg, nu hvor Daniel har et fast job her og vores netværk er her i Århus. Det betyder jo, at jeg skal pendle hver dag frem og tilbage fra Århus til Ålborg, hvilket også betyder, at Daniel sandsynligvis både skal bringe og hente børn, samt lave aftensmad de fleste dage. Han har været hudløs ærlig overfor mig, og sagt at han tror det bliver enormt hårdt for os begge, og han frygter at han skal rammes af stres (som han, før vi blev kærester, har prøvet). Samtidig støtter han mig i min beslutning og synes jeg skal gøre det, jeg brænder mest for.


Det synes jeg også... men det skal ikke være for enhver pris. 


Hvis det, at jeg starter på studie i Ålborg, betyder at Daniel går ned med stres, børnene bliver kede af det og jeg selv måske ikke kan overskue situationen, er det ikke det værd! Det synes jeg ikke.. Det er en drøm, men drømmen skal realiseres uden alt for store omkostninger og hvis det ikke kan lade sig gøre, må jeg finde noget andet eller læse det senere. Jeg er klar over at der kommer hårde perioder i studietiden, men det skal der være plads til, uden at det tager ALT pladsen.
Det er 'kun' 3,5 år af mit liv, men hvis det er 3,5 år der vender op og ned på alt og laver om i fremtiden, så er det ikke den vej jeg skal. Det har jeg indset. Og det tror jeg er sundt at indse. 
Jeg har pludselig ikke mig selv at tænke på mere, men en familie, der betyder alt og den er (trods alt) det vigtigste i mit liv :)



2 kommentarer:

Hverdags Jam sagde ...

Åhhhh søde Kia! Kan i den grad godt forstå alle bekymringerne, og ja, når man er en familie, så er der bare mange flere, der skal tages hensyn til.
Der skal være plads til jer alle. I skal ha' det godt, og I skal i den grad kunne trives med det liv i lever. Måske ikke altid en drøm, men heldigvis er det som en god drøm de fleste dage. Og pas nu på den drøm!
Det er "kun" 3½ år, men det er jo LANG TID, hvis Daniel kører ned på det, du kæmper med dårlig samvittighed og børnene er påvirket.
Tænk dig godt om, inden du beslutter dig for det ene eller det andet.

Når alt det er sagt, ved du så, hvordan et skema kan se ud på jordemoderuddannelsen? Altså er det 8-16 dagligt. Er der dage med kun 4 timer? Studiedag, hvor man ikke skal i skole? Dage til at være i studiegrupper? Du ved... Hvis du kan få et billede af det ugentlige skema, kan det måske også skabe lidt rammer og struktur på alle tankerne. Er det så slemt som frygtet?

Håber du finder ud af en løsning, som er god for jer alle.

Kram C

Kia sagde ...

Hej Carina!
Tak for støtten!
Ja, jeg ved nogenlunde hvordan skemaet kommer til at se ud. Hvert år består af, at det første halve år, er der fuldtidsskema med teori på skolen (pånær én fridag/studiedag), det næse halve år består det af praktik, hvor man kan komme tættere på hjemmet (for mit vedkommende ville det være Skejby sygehus, som er 10 min. fra hvor vi bor), så det er 'kun' et halvt år ad gangen man skal pendle. Det gør det lettere at overskue, men jeg føler ikke jeg kan udtale mig om noget, før jeg står i det... Måske er det mere overskueligt end jeg troede, måske ikke... det skal prøves, før det kan afskrives :)

Kram