fredag den 1. marts 2013

Jonathan 5 mdr.

Hmmm.. Synes liiige jeg har lavet indlægget om 'Jonathan 4 mdr.' og smask, så gik der lige en måned mere. 

Ikke meget er ændret siden sidst. Jo...

Jonathan er begyndt at få meget fast føde nu. Hans 'madprogram' indtil videre således ud:

Morgenmad: Bryst

Middagsmad (efter 1. lur): Pulvergrød med banan og modermælkserstatning og vand - indtages i skråstol

Eftermiddagsmad (efter 2. lur): Bryst

Aftensmad (efter sidste powernap): Pulvergrød med banan og modermælkserstatning og bryst i løbet af aftenen.

Lurerne ligger således i løbet af dagen (alle i barnevognen)

Kl. ca. 7.00 står vi op
kl. 9.00 putter jeg J igen, for der er han MEGET træt. Så sover han som regel 1,5 time.

kl. 12.30-13 putter jeg ham igen. Denne gang skal der lidt vuggen i barnevognen så han falder til ro. Her sover han alt fra 1-3 timer.. alt efter hvilken dag og hvilket humør han er i.

kl. ca. 16-17 putter han igen og sover ofte en powernap til 17.45 eller 18.. ja, så er der nok ikke så meget powernap over det, men ofte sover han ikke så lang tid lige i den lur. 

Jeg har desuden taget en beslutning om, at han nu skal sove i egen seng (dog inde ved os). Han er blevet for stor og tumler for meget til, at jeg kan sove med ham ved min side. Men når man tager sådan en beslutning, så må man ikke bryde den, før drengen har accepteret situationen og kan finde ro i sin egen seng. Derfor har jeg kaldt projektet 'pagten' og må derfor ikke brydes. 
Pagten udføres således: Jeg giver ham bryst i vores seng om aftnen inden puttetid. Når han så har spist og han bliver rolig og mere træt, putter jeg ham I VÅGEN TILSTAND i sin egen seng. Han får lov til at vende og dreje sig som han vil, men når han så begynder at 'klø øjne' og tude lidt, prøver jeg at lægge ham på siden, give ham sutten og lægge sutteklud eller andet op til ansigtet, så han kan dufte os og finde ro. Hvis han græder, trøster jeg ham i sengen og hvis han kører op i det helt høje niveau, som kun hunde kan høre, så tager jeg ham op, men putter ham i sengen igen, når han er faldet til ro. Det bliver jeg ved med, indtil han falder i søvn. Nogle dage er gode.. andre dage er hårde. Alt efter hans humør og træthedsniveau. 
Jeg startede i mandags og har sat to uger af til projektet. Hvis han stadig er umulig at lægge efter det, så må jeg lige forhøre mig om, hvad jeg evt. så kunne gøre. 
Nætterne er samtidig hårde lige nu, da han vågner ofte og har svært ved at finde ro i sin seng. 

Dagene er mere regelmæssige nu og det er virkelig rart. Jonathan hygger sig om dagen mere end han har gjort længe (måske fordi han får fast føde nu?). Han siger en masse nye lyde hver dag, såsom 'Babababa.. dadadada'. Lyder SÅ SØDT!!!




Ingen kommentarer: