torsdag den 29. august 2013

Jonathan 11 mdr.

Vuggestue-drengen Jonathan er 11 mdr. i dag. Kun 1 måned til 1 år! Vildt altså!

Siden sidst er der igen igen sket en masse. Ud over at han nu sover godt på eget værelse (har sovet igennem 5 gange nu!!) så er han startet i vuggestue. Det går rigtig fint med at få ham kørt ind. Han sover godt derhenne, spiser godt og er begyndt at lege med de andre børn. Det er jo skønt. Han græder ofte når jeg går, men er glad når jeg kommer og henter ham, så det er jo lige som det skal være. 

Selvom jeg synes det lige var i går han lærte at kravle, er han allerede oppe og stå med støtte, og går rundt omkring med f.eks. en lille fodskammel eller omkring sofaen. Jeg kan mærke og se på ham, at han meget gerne vil op og gå snart helt selv uden støtte! Det er jo bare skønt synes jeg. Det går rigtig stærkt i hans udvikling nu. Næsten lidt for stærkt... 

Selvom nætterne er blevet mere stabile, så har Jonathan været sygdomsramt to gange siden vuggestuestart. Det resulterer i næsten helt søvnløse nætter. Det er bare vanvittigt hårdt også selvom det måske kun er 1-2 nætter i streg.. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor svært det vil blive, når jeg skal starte! Jeg er ret overbevist om, at han tager de der sygdomsture som perler på en snor, ligesom Hannibal gjorde da han startede i dagpleje i sin tid. 

En anden ting der er sket er, at det virker til at Jonathan så småt er begyndt at sige ord. Han har selvfølgelig siden den spæde start haft sit eget sprog (vræææl, gugu, gaga osv), men nu er han begyndt at sige ord, som også vi forstår. Når vi spiller bold (som han iøvrigt er sygt god til) siger han 'boh... boh' eller når noget falder på gulvet eller larmer siger han 'buhm... buhm'. Ihh... det er så hyggeligt! 

Søvn:
- Bliver puttet i egen seng til mors smukke (læs falske) toner af 'Solen er så rød mor'  mellem kl. 20-21.
- Vågner mellem 6-7 stykker.
- første lur ca. kl. 10-10.30 til ca. 12 (måske før)
- næste lur kl. 14-15 stykker. til ca. 16-16.30 (måske før)

Maden er stort set uændret fra sidst. Til gengæld får han jo middagsmad i vuggestuen nu, så det er ikke altid jeg lige er opmærksom på hvad han har spist. Men det er som regel god mad de får og Jonathan er god til at spise, så det er ikke noget jeg går op i som sådan. 



Vi fejrer 11 mdr. dagen med feber, hoste og snot i lange baner! Lille pus! 


Ingen kommentarer: